Thursday, September 8, 2016

8 Amalan Terbaik Untuk Kita Kekal Bertenaga Sepanjang Hari


Mahukan tenaga yang berpanjangan sepanjang hari?

Semua orang mengimpikan untuk kekal bertenaga dalam jangka masa yang panjang.
Tak de lah nanti buat kerja sikit dah lelah.
Terutama kita sebagai ibu, surirumah , isteri dan pelajar amatlah memerlukan
 tenaga yang lebih untuk melakukan aktiviti harian. 

Kalau tak, mesti hidup rasa kecewa dan gelisah bila diri kurang bertenaga dan
 menyebabkan badan rasa lemah dan kurang semangat.

Jadi, saya nak kongsikan 8 amalan terbaik untuk kita kekal bertenaga sepanjang hari.

1. JANGAN TINGGAL SARAPAN PAGI.

Percaya atau tidak sajian pertama bagi setiap hari adalah sajian yang paling penting. Ia menyediakan bekalan tenaga yang diperlukan oleh badan untuk memastikan kita dapat melakukan tugasan harian. Jangan sesekali terlepas sarapan pagi ye . At least kalau tak sempat , minum je ESP setiap hari . Senang je , shake-shake terus minum :)


2. MAKAN SEDIKIT TAPI LEBIH KERAP.

Kajian telah membuktikan bahawa makan dalam kuantiti ang sedikit tetapi lebih kerap sebenarnya lebih menyihatkan dan memberikan lebih banyak tenaga berbanding makan dengan kuantiti yang banyak tetapi sering membuatkan rasa mengantuk dan letih. Ambil makanan ringan seperti buah 4 jam sekali supaya badan tidak rasa lapar.


3. BERSENAM

Berjalan, berjogging atau berbasikal sekurang-kurangna 15 minit setiap hari.
Mana-mana jenis aktiviti fizikal akan meningkatkan tahap tenaga . Pilih lah aktivit yang menyenangkan untuk anda lakukan setiap hari. Bersenam dapat melancarkan perjalanan darah dalam badan dengan baik.


4. BERI SEL ANDA MAKAN

Jika anda selalu rasa penat dan keletihan yang melampau, itu kemungkinan tanda-tanda sel dalam badan tidak dapat nutrient yang secukupnya. Apabila badan tidak mendapat nutrient yang cukup dari pemakanan , kita akan menjadi cepat letih. Cara terbaik adalah dengan menambah diet yang sihat dan amalkan vitamin untuk melengkapkan nutrisi harian.


5. MAKAN MAKANAN YANG TINGGI TENAGA

Makan makanan yang membekalkan tenaga yang tinggi seperti keju, susu , yogurt , kekacang, telur , ikan , ayam dan daging tanpa lemak


6. MINUM AIR SECUKUPNYA.

Kekurangan Air dalam badan menyebabkan dehidrasi.
Bila badan kekurangan air, oksigen tak sampai otak dan menyebabkan kita mudah letih dan kurang bertenaga.


7. KURANGKAN PENGAMBILAN KAFEIN

Cara yang terbaik untuk membantu mengekalkan tahap tenaga adalah mengurangkan atau menghapuskan kafein dalam diet pemakanan harian kita. Kafein adalah sejenis perangsang yang akan membuatkan anda gelisah. Kafein juga menghakis nutrient daripada diserap oleh badan.


8. VITAMIN

Vitamin C dan Multivitamin amat diperlukan untuk menambah nutrisi yang tak cukup dalam pemakanan harian kita.


SET ENERGY BOOSTER

Set untuk memberikan tenaga extra dan berkualiti untuk anda yang mempunyai
 masalah cepat mengantuk dan sering keletihan di waktu siang! 




DAPATKAN SEKARANG! 




Post a Comment