Thursday, August 25, 2016

Perbezaan Supplemen Dan Ubat Yang Ramai Orang Salah Faham



Nampak serupa tapi TAK SAMA.

inilah kata-kata yang saya boleh gambarkan untuk membezakan antara ubat dan supplemen
Dari pandangan mata sememangnya nampak sama tetapi hakikat sebenarnya 
ianya adalah dua benda yang berbeza.

Harini saya akan kongsikan apa perbezaan antara UBAT dan SUPPLEMEN 
yang ramai orang tak tahu dan sering kali salah faham. 

*First sekali bayangkan supplemen adalah buah dan sayur bukan tablet macam ubat tu.


1. BENDA ASING VS SEMULAJADI

- Ubat yang doktor berikan adalah sejenis "benda asing" yang masuk ke dalam badan kita.
Pendek kata , tubuh badan tak kenal. 

-Supplemen pula semulajadi dengan tubuh dan tubuh kenal kerana 
supplemen membekalkan zat-zat tumbuhan yang diperlukan oleh badan.

2. BAHAN KIMIA VS TUMBUHAN / SAYUR/ BUAH-BUAHAN

- Ubat mengandungi bahan kimia yang mana menganggu sistem dalam badan, Sebab itu kita selalu dengar makan ubat ni, tetibe dapat penyakit lain. 

- Supplemen semulajadi membantu enxim dan fungsi biokimia dalam badan. Seolah-olah kita makan buah-buahan dan sayur-sayuran.

3. SIDE EFFECT VS TAKDE SIDE EFFECT

- Ubat sentiasa mempunyai side effect.Biasa kan kita dengar effect buah pinggang. Hal ini disebabkan bahan kimia yang terkandung dalam ubat menjadi bendasing yang tak boleh diproses oleh buah pinggang.

- Supplemen tiada side effect sebab supplemen terbahagi kepada dua iaitu larut air dan larut lemak.
Vitamin yang larut air akan dibuang melalui air kencing dan vitamin larut lemak akan terlarut dengan makanan.

4. CARA BERTINDAK

- Ubat bertindak secara berasingan sebab tu kita disuruh makan ubat mengikut jam yang ditetapkan dan perlu dijarakkan sebab badan takleh proses sekaligus.

- Supplemen bertindak serentak. Lebih baik di makan sekaligus tapi untuk mengelakkan orang terkejut maka jadula makan diberikan mengikut vitamin larut air dan larut lemak.

5. PENGAWASAN SEMASA MAKAN 

- Ubat yang dimakan memerlukan pengawasan jika tidak ia boleh menyebabkan maut.

-Supplemen tidak memerlukan pengawasan untuk makan. Boleh dimakan bila-bila masa mengikut kadar yang ditetapkan.

6.TUTUP PENYAKIT VS RAWAT PENYAKIT

- Ubat berfungsi menutup penyakit. Sebab itu kita biasa tengok orang yang makan ubat aka bergantung seumur hidup dengan ubat.

- Supplemen merawat punca penyakit. Sebagai contoh GOUT terjadi disebabkan asid urik yang tinggi dalam badan. Jadi supplemen membantu merendahkan kadar asid urik dalam badan. 


TAHUKAH ANDA?

KITA MEMERLUKAN 40 JENIS ZAT SEHARI UNTUK
 LENGKAPKAN NUTRISI DALAM BADAN.

KALAU KITA PASTI KITA BOLEH DAPATKAN 40 JENIS ZAT SEHARI
 SETIAP HARI, MAKA KITA TAK PERLU AMBIL VITAMIN.


SUPPLEMEN yang diyakini selamat , 
semulajadi dan berkesan semestinya SHAKLEE :)

Pilih lah Shaklee untuk kesihatan yang lebih baik. 
Anda Bijak Memilih, Keluarga Sihat Bahagia! 


Post a Comment