Tuesday, August 30, 2016

7 Tips Pemakanan Sihat Untuk Anak Anda.


Pemakanan yang sihat memberikan nilai kesihatan yang baik kerana melengkapi 
segala nutrisi dan zat yang diperlukan oleh badan. 

Makanan yang kita makan setiap hari akan menjadi darah daging kita, oleh sebab itu  kita kena memastikan setiap apa yang kita makan hendaklah bersih dan menyihatkan.
Selain kita makan untuk hidup, makanan juga menjadi asas penting untuk
 membentuk kesihatan kita sekeluarga.

Secara asasnya , tabiat pemakanan yang sihat perlu bermula daripada ibu bapa di rumah lagi. 
Anak-anak lebih cenderung meniru tabiat pemakanan ibu bapa . M,aka kita sebagai 
ibu bapa wajib memastikan dan mengamalkan pemakanan yang sihat supaya anak 
tidak cerewet untuk makan dan suka kan makanan yang sihat. 

Berbalik kepada Tips Pemakanan Sihat Untuk Anak-Anak,
 saya kongsikan 7 Perkara Penting yang perlu ibu bapa lakukan untuk memastikan 
anak-anak sukakan pemakanan yang sihat ini. 

#1 Kenalkan kepada anak Piramid Makanan.


Sebelum memperkenalkan kepada anak-anak, ibu bapa terlebih dahulu kerana memahami piramid makanan ini. Baru lah senang nak cerita dengan menarik kepada anak-anak .

Berapa ramai di antara kita yang faham keperluan pengambilan makanan mengikut 
piramid makanana seimbang ini? Kebanyakkan kita sudah tidak lagi peka
 terhadap keperluan zat makanan yang kita makan setiap hari. Lagi - lagi sudah
 terlalu banyak makanan yang dihiasi supaya menarik orang membelinya padahal 
makanan tersebut kebiasaannya mengandungi kandungan gula yang tinggi. 

Ajarkan anak keperluan makanan mengikut kategori seperti karbohdirat,
 protein , kalsium, sayuran, buah-buahan dan sebagainya.
 Apabila mereka faham tentang fungsi setiap kumpulan makanan , lagi mudah 
untuk mengalakkan mereka makan makanan yang seimbang.


#2 Jangan kenalkan " JAJAN" kepada anak.


"Jajan" atau "junkfood" atau dipanggil makanan ringan sememangnya menjadi kesukaan kebanyakkan kanak-kanak tetapi ia adalah musuh utama bagi ibu bapa. 
Ramai ibu bapa tidak menggalakkan anak mereka makan " jajan" kerana tidak berkhasiat. 
Tapi kadang kala ada orang luar yang memberikan jajan tersebut kepada anak kita 
tanpa disedari oleh ibu bapa. Atau pun ada juga jenis ibu bapa yang tidak mengambil berat pemakanan anaknya apabila anak mereka sudah pandai membeli sendiri. 
Apabila anak kita sudah terbiasa memakan jajan dari kecil , ini akan mengakibatkan 
mereka lebih suka akan jajan berbanding makan makanan yang sihat.

#3. Biasakan anak bersarapan pagi.


Jangan jadikan alasan waktu pagi yang sibuk sebagai alasan tidak bersarapan. 
Biasakan anak makan sarapan pagi walau pun sekadar minum susu dan roti. 
Sarapan pagi amat penting agar keperluan kalori yang membekalkan 
tenaga anak dapat disediakan. 
Kalau dulu , mak kita selalu membekalkan makana supaya kita makan di sekolah ,
 mungkin zaman kini , ianya sudah tidak dilakukan lagi. 
Jadinya setiap ibu perlu menyediakan makanan ringkas untuk sarapan pagi. 
Lagi bagus , pelbagaikan dan hias dengan menarik supaya anak seronok untuk makan!

#4. Banyakkan minum air kosong.


Air sangat penting dalam badan manusia bukan sahaja orang dewasa 
malah anak-anak juga turut memerlukannya.
Kebiasaannya anak kecil tidak suka minum air kosong. 
Oleh kerana mereka sangat aktif maka golongan kanak-kanak sangat mudah
 terkena dehidrasi ( kekurangan air dalam badan). Biasakan anak minum air dalam kuantiti yang banyak sejak kecil lagi dan beritahu mereka kenapa perlu minum air kosong. 
Lagi bagus sediakan botol khas untuk anak habiskan dalam masa sehari. 
Ini juga mengajar dia untuk menghabiskan air dengan kuantiti yang sesuai. 

untuk kiraan liter air , 
1 Liter = 25 kg

#5. Katakan TIDAK pada air manis dan bergas.


Anak-anak tidak tahu tentang minuman manis dan berperisa seperti air berkarbonat , air kotak dan sebagainya yang manis jika tidak diperkenalkan oleh orang dewasa. 
Minuman tinggi gula ini tidak sesuai untuk kanak-kanak. 
Gula yang tinggi menyebabkan mereka bertindak hiperaktif dan
 tidak fokus pada sesuatu perkara. 
Katakan "tidak" kepada minuma manis dan ajar dari kecil supaya mereka
 faham kenapa mereka tak dibenarkan minum minuman manis. 

#6. Biasakan kudapan yang berkhasiat.


Ibu bapa perlu kreatif dalam menyediakan makanan yang sihat untuk anak-anak. 
Sudah pasti akan ada anak-anak yang cerewet untuk makan makanan yang berkhasiat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Maka tugas ibu perlulah mempelbagaikan cara penyediaan agar makan tersebut kelihatan menarik untuk dimakan oleh mereka. Misalnya boleh cuba buat aiskrim buah-buahan , kerepek kentang dan sebagainya.
Secara tak langsung anak-anak lebih suka makanan yang pelbagai di rumah 
daripada yang dijual di luar.


#7. Galakkan anak aktif bermain.


Biasakan anak-anak aktif bermain di luar rumah berbanding terperap di dalam rumah menonton televisyen atau bermain permainan video. Anak yang aktif lebih bertenaga berbanding anak yang kurang aktif. Bila anak aktif , mereka akan mengeluarkan peluh dan tenaga dari makanan yang dimakan dapat digunakan dengan betul.


Semoga Bermanfaat ! 
Terutama Yang Sudah Bergelar  Ibu dan Ayah. 















Promosi Last Ostematrix Di Hari Merdeka 2016!


Selamat Hari Merdeka saya ucapkan kepada semua rakyat Malaysia.
 Ini kali pertama saya menyambut Hari Merdeka bersamaan
 Hari closing Shaklee untuk Bulan Ogos!! 
wahhh , mendebarkan sungguh! hehehe.

Semangat nak closing pon macam semangat nak nyanyi lagu merdeka.
Apepon , saya nak bagitau yang hari ni last Promosi Ostematrix. 

sedih tak?
 sedih la kalau korang tak grab sekarang! hehe 
sebab bulan depan dah promo lain.
Best kan Shaklee ni setiap bulan ada promo. 
ni memang saya suka sangat . melompat kegembiraan bila tahu bulan depan promo 
vitamin kesukaan ramai. haaa, nak tahu vitamin apa yang
 promo bulan depan kena selalu-selalu lah follow update blog ni. hehe

tak pon boleh kawan dengan saya di facebook atau intagram :)

Bagi yang rasa diri tak cukup kalsium 
atau ada masalah seperti di bawah : 

- selalu cramp
-sakit belakang
-sakit tulang 
-lenguh-lenguh
- sembelit
- senggugut
-pening kepala
-susah tidur
- gastrik
- masalah angin 


BOLEH CUBA OSTEMATRIX SHAKLEE :)


BUY 2 GET DISCOUNT 5%
BUY 6 FREE 1 


KONSULTASI PERCUMA , DI JAMIN TERBAIK! 



baca lanjut disini :







"Giveaway Tunai RM200 By ELIHJAPAHAR.COM"


Jom join giveaway ni! 
Klik banner kat atas ni ye. :)


kasi panas sikit tengok hadiah giveaway ni. hehe


Hadiah-Hadiah Giveaway:

Pertama - Tunai RM60
Kedua - Tunai  RM40
Ketiga - Tunai RM30
Keempat hingga Kesepuluh - Top Up Bernilai RM10


Ajak kawan-kawan lain join sekali ye ! 

Monday, August 29, 2016

Bagaimana Produk Shaklee Mengubah Kehidupan Anda?

Assalamualaikum.
Mungkin ramai lagi kat luar sana belum kenal Shaklee itu apa kan.
Shaklee merupakan vitamin tambahan yang semulajadi , selamat dan berkesan dan sesuai untuk semua peringkat umur sama ada lelaki atau perempuan.

harini saya nak kongsi kan sikit bagaimana Produk Shaklee dah ubah kehidupan saya dan akhirnya saya semakin suka kan vitamin ini sebagai pelengkap nutrisi harian saya :)

1. TUMIT KAKI KASAR MACAM KERTAS PASIR , KINI DAH LEMBUT.


Nama pon perempuan mestilah menitikberatkan soal kecantikan. sampai ke celah-celah kaki pon kena pastikan takde masalah tau. hihi over tak? Dulu masa sekolah asrama memang pakai selipar dalam bilik sebab taknak tumit pecah dan kasar. La ni kat rumah sendiri leceh pulak nak pakai selipar, tumit memang kasar sampai tahap kalau tidur malam tu boleh tersangkut kat selimut.
 Dapat bayang kan tak betapa teruknya? haha. Ni kisah benar tau. Sampai lah berjumpa dengan produk hot dalam Shaklee iaitu ESP . Setelah amalkan ESP shaklee tanpa skip memang nampak perubahan yang ketara. Tumit tak lagi kasar , malah rasa lembut je bila pegang.

Rasa macam tak caya pon ada! hehe . 
Ini kerana Esp merupakan protein yang membantu menggantikan 
sel-sel lama kepada sel kulit yang baru. , 
Hasilnya tumit dah tak kasar macam dulu!

2. SEMBELIT DAH TAKDA!



Muka lawa tapi sembelit , malu laa kann? hehe . nampak sangat dalaman tak ok. 
Dulu saya tak tahu pon ada sembelit. cumanya setiap kali membuang
 najis keras dan agak sukar nak membuang.
 Pernah juga bila membuang tu keluar darah. mak aii , kecut perut masa tu. 
Terus google apa sebab berdarah tu. Saya pulak jenis penakut nak pergi klinik.
 Masa ni saya tak kenal Shaklee lagi, saya hanya ikhtiar makan
 Sunsweet je untuk lembutkan najis. 

Lepas kahwin, saya kena sembelit pulak. Tahap tak tahu nak kata camne ,
memang berpeluh-peluh lah dalam tandas tapi langsung takde pogress.
 Sampai tahap memang kena guna bantuan jari untuk cungkil keluar. huhu.
 Azab tak azab la, sape kena dia tahu lah camne rasanya . 
Alhamdulillah sekarang, amalkan Ostematrix.
 Sebab dapat tahu ostematrix ni bukan sekadar kalsium sahaja tapi
ada juga magnesium dan vitamin D yang membantu melegakan otot.
 Sebab tu , ia membantu orang yang sembelit terutama ibu yang hamil dan berpantang. 

Baru tahu, kalsium kurang akibat sembelit juga.
Lepas amalkan osteamtrix , kali ni dah nak masuk 4 botol.
 Alhamdulillah takde lagi masalah membuang dan najis memang lembut ,
 tak perlu nak meneran bagai. Ibaratnya rasa nak yak je cecepat pergi
toilet kalau tak memang melepas kat seluar. haha. gitu sekali effectnya. 

3. MOOD OK :)

Cerita pasal mood dan lagi-lagi masa tu baru kahwin, mood memang swing sokmo. 
Rasa nak marah tu meluap-luap padahal benda kecik je. Teruk betul perangai. haha 
Tapi ini serius tau. Memang perasan lepas amalkan bcomplex dah berapa botol tah dah tak terkira. Jarang nak marah . Kalau marah takdelah sampai nak jadi hulk! hehe 
Sampai suami pon puji, Suka sebab perangai baik. 

Bcomplex mungkin ramai yang kenal sebagai asid folic untuk ibu hamil. 
Tapi sebenarnya bcomplex sangat bagus untuk orang yang nak hamil 
dan sangat membantu mengurangkan tekanan. 
Terutama orang perempuan. hehe 
Orang perempuan sokmo sangat stress kan. sebab tu kalau period 
pastikan makan bcomplex ye.

Apa yang istimewa
 mengenai Vitamin Shaklee?

- Semulajadi
- Tiada bahan kimia
- Tiada perasa tambahan
- Tiada pewarna tiruan
- Tiada pemanis tiruan
- Halal


Mahu dapatkan vitamin Shaklee?
#SHAKLEEEFFECT 
#SHAKLEESEREMBAN



Hadiah Dari Sahabat Yang Jauh Di Mata Tapi Dekat Di Hati

Baru ni dapat hadiah dari seorang sahabat yang dulunya teman ke hulu hilir dah macam pakwe makwe dah. hehe . eh , jalan salah faham. sahabat saya ni girl ok. Dan actually dia tua setahun daripada saya. saya panggil dia akak dot.dot.doyt. hehe saja nak rahsiakan nama dia.

Saya kenal dia dari zaman belajar kat Kolej Uniti lagi.
Dan lepas habis belajar , kami bekerja di tempat yang sama.
Masa tu , kerja di Sekolah Rendah Raudatul Ulum selama 3 bulan lebih je.
ada masalah sikit sekolah tu , terus kami pindah ke seremban.
Kerja pulak sebagai guru tadika.

Mujur lah akak ni ada motor, memang ke hulu hilir naik motor.
maka banyak kenangan kami di atas motor, berhujan , berpanas bersama.
sweeettt takk? hehe

akak ni orang melaka dan memang rapat dengan family.
Bila kerja di seremban macam tak boleh pulak nak balik selalu ke melaka.
Jadi , ditakdirkan Allah , akak ni mintak kerja di Kolej Uniti dan masa tu , tetibe saya di lamar untuk bernikah. ceehh ayat. tak menahan,

Bila saya kahwin, dia terus dapat kerja di Kolej Uniti dan dia duduk rumah dia kat melaka. Jadinya pergi kerja ulang alik dari rumah la. Tapi kolej tu tak jauh sangat dari rumah dia.

Sejak itu, kami jarang dah jumpa.
memula itu rasa rindu, banyak sangat kenangan kat Port Dickson terutamanya sebab hampir setiap hari meluangkan masa bersama. mane tak kamcing weh, hehe

Sekarang ni pon selalu bermesej je pastu lama-lama rasa rindu sebab jarang jumpa kan.
hehe macam jauh sangat kan Port Dickson dan Seremban.
even takde lah jauh mana tapi sebab masa , sukar juga nak jumpa.
lagi-lagi saya bukan lagi seorang bujang.

Banyak benda yang saya belajar dari akak ni,
Dia seorang yang sangat tabah ,
seorang yang jiwang suka bagi hadiah dan kata-kata yang jiwang2.
ayat paling dia suka cakap " sayang kamu kerana ALLAH"

aku pulak malu dia sweet-sweet gini. haha
Tapi rasa bersyukur sebab jumpa akak ni.
Kesusahan yang dia hadapi membuatkan dia kuat menghadapinya.
dan sentiasa jadi qudwah untuk diri ini.

Jangan risau kak, akak sentiasa kuat sebab Allah selalu bersama akak, kan akak? :)

Nak tahu apa hadiah dia bagi kat saya ?
sempat  lagi tu dia pass kat orang yang nak pergi seremban untuk bagi hadiah kat saya.


masa mula-mula dapat ni, dia kata sampai rumah baru boleh bukak. hehe
sokmo gitu saje bagi suspen.
saya ingat ni mungkin kotak je kot. dalam mungkin lain. 
sukati je kan .hehee

Last-last bila buka, saya terkejut...
dia bagi saya jam tangan rupanya. terharu rasa. 
siap ada kad ucapan pulak tu .
tak sah kalau takde kad ucapan akak ni. hehe

" Assalamualaikum Ukhti Dieyla, sahabat ana di jalan dakwah dan tarbiyyah :) , 
Jalan dakwah memang berat kan?  moga engkau terus beroleh kekuatan dari Allah " 

"Ikhlas dari Rider Pembina yang sayang kamu kerana Allah"

TERIMA KASIH BANYAK KAK, SELALU MENCERIAKAN HARI ANA. 

Akak ni suka buat orang lain terhibur walaupon diri sendiri tengah ada masalah. 
Tak berubah pon walau pon sekarang dah jauh di mata. 

-Rindu kerana Allah-




Sunday, August 28, 2016

7 Sebab Kenapa Tubuh Kita Memerlukan Vitamin Tambahan




Menurut pakar Nutrisi terkemuka, Dr. Ray Strand definisi
 gaya hidup sihat di era moden ini adalah 
MAKANAN SEIMBANG, SENAMAN DAN MAKANAN TAMBAHAN!


Di sini saya senaraikan 7 Sebab Utama Kenapa Badan Kita Perlukan Vitamin Supplement atau pun dalam bahasa mudahnya makanan tambahan.




1. Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya vitamin C & E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.







2. Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan dan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.







3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan.
 Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa dimasak.








4. Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.










5. Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.










6. Gaya hidup dan trend masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.




7. Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.








sebab itu, pentingnya VITAMIN TAMBAHAN untuk keperluan tubuh badan kita.

Ianya sekarang bukan lagi satu PILIHAN tapi
 satu KEPERLUAN yang semua orang perlu mengakuinya.

jika anda boleh memastikan tubuh mendapatkan zat dna nutrisi yang lengkap setiap hari, 
TAK PERLU DAH AMBIL VITAMIN.

Untuk kesihatan yang menyeluruh, 
boleh amalkan SET BASIC WELLNESS SHAKLEE :)




Harini Nak Bebel Je

Sudah sekian lama tak main sukan, hari sabtu baru ni ada perlawanan bola jaring persahabatan antara budak sekolah dan kami yang dah tak sekolah. hehe
tahu jela budak sekolah main mestilah hebat dan masih bertenaga kan.

masa perlawanan bola jaring tu berlangsung, aku pi main badminton dengan kawan.
 peehh da la tak warm up ( jangan tiru aksi ni okay) pastu terus main. masa main memang tak rasa. pagi ni bangun tangan kanan da macam rasa bengkak. hihi

mujur lah tak sakit sangat.
bole lagi menaip ni haa. :P

aku minta maaf la pada korang yang tertunggu-tunggu aku update blog tapi tak berupdate 2 hari ni. (perasan je ada orang tunggu).
actually Sabtu Ahad memang selalu berpogram untuk mengisi masa lapang. hehe
bila tengah beraktiviti tu memang tak dan nak mengupdate blog sebab tak dapat nak pegang fon sokmo pon.

so , harini nak bebel sebab dah 2 berpogram dan 2 hari tak makan vitaminn., sobs.sobs. T_T
rasa bersalah ya hamatt tau . sebab vitamin ni pelengkap makanan harian kita.
dah la semalam makan lambat.
pagi tak makan terus makan tengahari.
pastu pi ziarah mak mentua akak ipar dia hidangkan hotdog , nugget dan keropok pulak.
hehe , melemahkan iman betul nak makan sebab dah lama tak makan fast food sebegitu banyak sekali.
sekali hidang berpinggan-pinggan pulak.

peh memang berlori-lori kalorinya. sabar jela, tapi makan jugak.haha
tu pasal rasa bersalah kat vitamin ni.hehe

bayangkanlah 

MENU SABTU 

sarapan :
nasi lemak
teh susu

tengahari :
nasi
ayam masak kari
sayur kobis (sejemput)
sambal belacan

petang :
nasi
tomyam
ayam paprik
sayur kangkung belacan


hahaha, banyak betul kalori haa.
tapi bila timbang berat ku menurun.

last berat aritu 56kg
sekarang 52kg !

aikkk macam tak percaya kat penimbang tuuu je. huhu
asbab makan vitamin laa ni. hehe.

tak tahu nak suka ke nak percaya.

tapi kalau betul, alhamdulillah sangat. sangat membantu vitamin Shaklee ni.

kalau korang nak , boleh dapat kan SET BAJET KURUS dengan aku.

berbaloi-baloi :)








Thursday, August 25, 2016

Perbezaan Supplemen Dan Ubat Yang Ramai Orang Salah Faham



Nampak serupa tapi TAK SAMA.

inilah kata-kata yang saya boleh gambarkan untuk membezakan antara ubat dan supplemen
Dari pandangan mata sememangnya nampak sama tetapi hakikat sebenarnya 
ianya adalah dua benda yang berbeza.

Harini saya akan kongsikan apa perbezaan antara UBAT dan SUPPLEMEN 
yang ramai orang tak tahu dan sering kali salah faham. 

*First sekali bayangkan supplemen adalah buah dan sayur bukan tablet macam ubat tu.


1. BENDA ASING VS SEMULAJADI

- Ubat yang doktor berikan adalah sejenis "benda asing" yang masuk ke dalam badan kita.
Pendek kata , tubuh badan tak kenal. 

-Supplemen pula semulajadi dengan tubuh dan tubuh kenal kerana 
supplemen membekalkan zat-zat tumbuhan yang diperlukan oleh badan.

2. BAHAN KIMIA VS TUMBUHAN / SAYUR/ BUAH-BUAHAN

- Ubat mengandungi bahan kimia yang mana menganggu sistem dalam badan, Sebab itu kita selalu dengar makan ubat ni, tetibe dapat penyakit lain. 

- Supplemen semulajadi membantu enxim dan fungsi biokimia dalam badan. Seolah-olah kita makan buah-buahan dan sayur-sayuran.

3. SIDE EFFECT VS TAKDE SIDE EFFECT

- Ubat sentiasa mempunyai side effect.Biasa kan kita dengar effect buah pinggang. Hal ini disebabkan bahan kimia yang terkandung dalam ubat menjadi bendasing yang tak boleh diproses oleh buah pinggang.

- Supplemen tiada side effect sebab supplemen terbahagi kepada dua iaitu larut air dan larut lemak.
Vitamin yang larut air akan dibuang melalui air kencing dan vitamin larut lemak akan terlarut dengan makanan.

4. CARA BERTINDAK

- Ubat bertindak secara berasingan sebab tu kita disuruh makan ubat mengikut jam yang ditetapkan dan perlu dijarakkan sebab badan takleh proses sekaligus.

- Supplemen bertindak serentak. Lebih baik di makan sekaligus tapi untuk mengelakkan orang terkejut maka jadula makan diberikan mengikut vitamin larut air dan larut lemak.

5. PENGAWASAN SEMASA MAKAN 

- Ubat yang dimakan memerlukan pengawasan jika tidak ia boleh menyebabkan maut.

-Supplemen tidak memerlukan pengawasan untuk makan. Boleh dimakan bila-bila masa mengikut kadar yang ditetapkan.

6.TUTUP PENYAKIT VS RAWAT PENYAKIT

- Ubat berfungsi menutup penyakit. Sebab itu kita biasa tengok orang yang makan ubat aka bergantung seumur hidup dengan ubat.

- Supplemen merawat punca penyakit. Sebagai contoh GOUT terjadi disebabkan asid urik yang tinggi dalam badan. Jadi supplemen membantu merendahkan kadar asid urik dalam badan. 


TAHUKAH ANDA?

KITA MEMERLUKAN 40 JENIS ZAT SEHARI UNTUK
 LENGKAPKAN NUTRISI DALAM BADAN.

KALAU KITA PASTI KITA BOLEH DAPATKAN 40 JENIS ZAT SEHARI
 SETIAP HARI, MAKA KITA TAK PERLU AMBIL VITAMIN.


SUPPLEMEN yang diyakini selamat , 
semulajadi dan berkesan semestinya SHAKLEE :)

Pilih lah Shaklee untuk kesihatan yang lebih baik. 
Anda Bijak Memilih, Keluarga Sihat Bahagia! 


Kesihatan Wanita Bermula Dari Rahim Yang Sihat



Wanita dijadikan Allah dengan pelbagai keistimewaan.

 Paling istimewa Allah jadikan rahim dalam tubuh wanita yang merupakan
 tempat tinggal baby selama 9 bulan sebelum dilahirkan.
Subhanallah!
kurniaan Allah yang sangat besar dan tak ternilai harganya.

Ianya dinamakan rahim iaitu salah satu daripada 99 nama Allah
 yang bermaksud “Penyayang” sesuai dengan sifat penyayang wanita 
yang mengandung dan melahirkan anak. 
Dan istimewanya lagi, wanita dicipta juga sebagai peneman sang suami.


Rahim sangat berkait dengan kesihatan wanita. 
Rahim yang sihat, menyerlahkan kecantikan luaran wanita juga. 
Rahim yang tidak sihat sering menimbulkan masalah kepada wanita.
timbul masalah sakit puan dan sakit-sakit yang lain.
 Apabila tidak sihat, seri muka nampak hilang dan wanita juga akan kelihatan berusia.

Sejak turun temurun kesihatan rahim sangat diberi penjagaan rapi terutama ibu dalam pantang. 
Ini kerana pentingnya rahim kepada seorang wanita, Sebab itu setelah melahirkan anak akan berlaku perubahan pada rahim dan saluran faraj yang memerlukan penjagaan rapi.

 Ibu-ibu dalam pantang kebiasaanya di jaga oleh mak-mak berdasarkan pengalaman turun temurun. 
Hasilnya badan menjadi sihat secara semulajadi hingga ke usia tua dan masih mampu melakukan kerja-kerja berat.

Tapi, arus moden masa kini telah menyebabkan amalan berpantang sedikit demi sedikit dilupakan,
Banyak amalan yang sudah ditinggalkan. Kesannya di usia muda sudah alami kepenatan dan lesu, Malah ada juga yang mengalami lemah tenaga batin dan tidak mampu melayan suami.

Malunya kita sebagai seorang wanita apabila penjagaan dalaman tidak dititik beratkan.
Sebagai seorang wanita ,  kita perlu sayang dan jaga asset kita. 
Andai kita sendiri tidak sayangkan diri kita, mana mungkin orang menyayangi diri kita.
Bagaimana kita nak tunaikan hak suami yang sudah menjadi tanggungjawab kita sebagai isteri? 
( untuk yang berkahwin sahaja).

Jadi apa yang ANDA perlu buat?

Selepas melahirkan anak, pastikan berpantang dengan cara yang betul dengan cara :

1. Pastikan makan makanan yang berkhasiat
2. Elakkan makan makanan yang bergoreng dan berminyak
3. Elakkan bersama dengan suami seelok-eloknya 100 hari.
4. Berpantang dengan Set Berpantang Shaklee untuk membantu melengkapkan nutrisi si ibu dan anak.



Sekiranya berminat untuk mendapatkan Set Berpantang Shaklee, 

DAPATKAN CONSULTATION PERCUMA 
DENGAN MEMBELI DENGAN SAYA!





Wednesday, August 24, 2016

Set Gastrik Shaklee Membantu Melegakan Angin Dalam Badan

Assalamualaikum, 
Lately ni ramai yang mesej tanya pasal set gastrik. 
Dalam entry sebelum ni dila pernah share bagaimana gastrik boleh terjadi.
Boleh la baca sedikit info di link tersebut.hehe

Jadinya , disebabkan pertanyaan dari customer , maka harini
 dila baik hati nak share Set Terbaik Untuk Masalah Gastrik. hehe
Selalu memang dila akan cadangkan set supaya set ini dapat membantu untuk 
mengatasi masalah gastrik secara optimum. Paling penting, dila akan service terbaik 
untuk setiap customer yang beli dengan dila. 
Bukan setakat jual pastu senyap krik krik krik je. 
dila bukan macam tu ok.
Rugi la siapa tak beli dengan dila tuuuu. :)

Secara normal, sel-sel dalam perut secara semulajadinya menghasilkan asid hidroklorik 
untuk fungsi pencernaan makanan, Asid ini adalah asid yang sangat tinggi keasidannya
 iaitu skala pH 1-2 hinggakan jika terkena pada kulit luaran , kulit itu akan terhakis.

Dalam perut juga ada lapisan mukosa yang berfungsi sebagai pertahanan untuk melindungi
dinding perut dari kesan asid tadi. Tapi jika terlalu banyak asid yang dirembeskan
 ditambah pula kekuatan lapisan pertahanan dinding perut menjadi lemah, maka disini 
akan berlaku keradangan.

 Itulah yang dipanggil GASTRIK. Dan jika gastrik ini dibiarkan lama boleh  berlaku
 lebih teruk lagi yang mana akan berlaku pendarahan pada dinding perut. 
Ini akan menyebakan masalah najis dan muntah berdarah.

Maka, jika anda mengalami masalah gastrik yang bertahun-tahun lamanya dan masih 
belum pulih sepenuhnya, dila sarankan untuk berikhtiarlah dengan
 SET GASTRIK SHAKLEE. 


SET GASTRIK SHAKLEE


1. ESP 
- Membantu mengurangkan keasidan dalam perut 
yang disebabkan jus gastrik.
 ESP ni bersifat alkali dan dapat membantu 
meneutralkan keasidan tersebut.

- Merupakan sumber protein yang mana protein
 sangat diperlukan untuk membina sel baru dan 
tisu baru bagi dinding perut.

2. OSTEMATRIX
- merupakan vitamin kalsium dan magnesium. 
Biasanya orang yang gastrik akan di suruh minum susu kan?
 sebab ianya akan meneutralkan keasidan dalam perut juga.

- Kalsium dan Magnesium sangat penting untuk membantu penyerapan kalsium lebih berkesan.


3. PEPPERMINT GINGER PLUS

- Kombinasi 4 herba iaitu pudina, halia , jintan dan
 bunga lawang ( anise ) terbukti secara klinikal untuk 
membantu masalah loya, gastrik dan angin dalam badan.

- Membantu masalah penghadaman ,pedih ulu hati dan cirit birit.

Berminat untuk mendapatkan
 SET GASTRIK?






Tuesday, August 23, 2016

7 Tips Untuk Memulakan Perniagaan


Untuk memulakan sesebuah perniagaan kita mestilah
 menitik beratkan mengenai beberapa perkara supaya kita tak tersilap langkah.

Di sini saya kongsikan Tips Untuk Memulakan Perniagaan
 bagi  yang baru menceburkan diri dalam dunia perniagaan.



#1. Jangan mengambil sebarang pinjaman peribadi

- Elakkan berhutang dengan bank. Jika anda terpaksa berhutang lebih baik meminjam daripada keluarga,saudara mara dan sahabat handai dan pastikan anda melunaskan hutang dengan segera.

#2. Lakukan berterusan ( ISTIQOMAH)

-Walaupun ada dugaan dan halangan di tengah jalan, tetapkan dalam untuk lakukan kerja-kerja dengan berterusan. Tidak mengapa sedikit-sedikit, asalkan konsisten dan sen undang-tiasa berjalan.

#3. Memiliki etika kerja yang kuat

- Pelihara kebajikan pelanggan dan pekerja.Pastikan wujudnya " Win-win Situation" dan elakkan penipuan dan pelihara kualiti barangan dan perkhidmatan.

#4. Didik diri anda dalam kerjaya yang dipilih

- Didik diri bagaimana untuk menjadi usahawan atau tokok-tokoh perniagaan yang dapat membina, mengukuhkan perniagaan dan menghadapi krisis dalaman dan luaran.

#5. Dapatkan segala-galanya dengan cara bertulis

- Dari segi undang-undang janji lisan juga satu perjanjian. Jika timbul masalah perlanggaran kandungan perjanjian, maka tidak ada bukti secara bertulis atau hitam putih mengenainya.

#6. Berhati-hati bila bekerjasama dengan sesiapa pun

- Cari rakan kongsi yang boleh dipercayai, buat perjanjian bertulis yang lengkap. Banyak syarikat mengalami kerugian kerana rakan kongsi yang tidak amanah.

#7. Berseronoklah.

- Akhir sekali, " have fun" dan " enjoy" dalam menjalankan perniagaan. Jangan lupa tunaikan kewajipan agaman, amalkan solat sunat dhuha dan amalan sunnah yang lain.





Sumber : Tips ini saya petik dari salah satu video Dr Azizan Osman.


Semoga bermanfaat! 


" Giveaway RM400 By AsyaAmin! "

Malam ni sebelum tidur dila tercari-cari giveaway untuk dila join. hehe 
memilih bab nak join sebab suka join yang simple dan senang tapi berbaloi dengan hadiah yang diberikan. Mane tahu rezeki kan, insyallah pasti akan jadi milik kita :) 

Maka , pilihan malam ni dila join giveaway yang dibuat oleh blogger-blogger ni.
Nak tahu korang kena klik Banner kat bawah ni tau.

simple je , but nice to me .hehe 




KLIK BANNER UNTUK JOIN:)

Tarikh mula :

16 OGOS 2016 

Tarikh Tamat :

1 OKTOBER 2016 

Moga moga ada rezeki dila memandangkan 4 Oktober hari
 lahir dila yang ke 23 tahun! Yeay! hehe

Jom join ramai-ramai sambil follow blogger-blogger hebat ni. 

Set Berpantang Shaklee Memang Terbaik!


TAHNIAH KERANA TELAH SELAMAT MELAHIRKAN!


Selepas melalui fasa-fasa yang mencabar selama 9 bulan mengandung dan kini telah selamat melahirkan seorang bayi. Badan ibu semestinya memerlukan rehat yang 
secukupnya untuk kembali pulih dan bertenaga.

Sebab itu, ibu lepas bersalin akan berpantang selama 44 hari untuk 
memulihkan semula tubuh badan.
Maka, amalan berpantang sudah menjadi tradisi turun menurun sejak dulu lagi.
Amalan berpantang adalah bertujuan untuk memelihara kesihatan dalaman 
dan juga luaran wanita selepas hamil dan melahirkan anak.

. Dengan menggunakan produk Shaklee, proses berpantang akan 
membantu anda menjadi lebih cepat sihat dan bertenaga.

Antara Vitamin yang diperlukan oleh ibu berpantang ialah :


1. ESP 

- Sumber protein untuk membentuk sel-sel baru.
Memelihara kesihatan dan memberikan tenaga segera kepad ibu berpantang.


2. OMEGA GUARD

- DHA dan EPA mampu mengurangkan keradangan dan menggalakkan fungsi otak.
Membantu memecahkan lemak bagi penurunan berat badan.
Sangat bagus diambil untuk ibu yang berpantang untuk mendapatkan
 kembali berat badan yang dulu! :)

3. VITA-LEA 

- Multivitamin yang lengkap untuk keperluan badan. Ia lengkap dengan 
zat besi, dan membantu membentuk sel darah merah

4. B- COMPLEX

- Membantu dalam melawan tekanan perasaan atau stress dan mencegah anemia.
Menggalakkan pertumbuhan sihat dan normal.

5. VITA C PLUS

- Merangsang penyerapan zat besi dan asid folik. Selain itu, meningkatkan sistem 
imunisasi serta mempercepatkan penyembuhan luka.


6. ALFALFA COMPLEX

- Membantu mengatasi masalah sakit-sakit pinggang dan lenguh- lenguh
sendi serta membantu mempercepatkan pemulihan rahim.

7. OSTEMATRIX

- Sangat penting untuk kesihatan tulang, gigi, dan gusi ibu serta anak. Selain itu,dapat 
mengelakkan dari masalah sembelit.

8. ZINC COMPLEX 

- Membantu dalam penyembuhan luka luaran dan dalaman. Sangat penting untuk ibu yang melahirkan secara normal dan pembedahan.


Mungkin zaman dulu atok nenek kita dulu menggunakan cara tradisional untuk berpantang.
Zaman kini, mungkin sukar untuk dapatkan segala macam daun untuk 
digunakan semasa berpantang.

Jadi, Set Berpantang Shaklee ini memang sudah menjadi pilihan ramai
 ibu-ibu yang berpantang masakini! 

MUDAH DAN BERKESAN.

Kelebihan Set Berpantang Untuk Ibu Berpantang :

  • Badan lebih bertenaga
  • Susu badan meriah
  • Luka cepat sembuh
  • Elak bayi jaundis
  • Dapat turunkan berat badan dengan mudah
  • Elak sembelit ketika berpantang
  • Mengawal stress
  • Kulit ibu dan bayi menjadi cantik
  • Membantu pembentukan darah selepas kehilangan banyak darah

Dapatkan Konsultasi Percuma dengan 
Set Berpantang Shaklee dengan cara :