Sunday, July 17, 2016

Vitamin C Untuk Kesihatan




Ramai orang mahukan Vitamin C hanya untuk kecantikan kulit.
Tapi sebenarnya ada yang lebih penting dan menarik dengan Vitamin C ni.

1. TINGKATKAN IMUNISASI

kalau nak tahu, Vitamin C mampu menjaga tubuh dari serangan penyakit dengan cara meningkatkan sistem imun atau daya tahan tubuh terhadap virus. 
Tidak hairanlah kebanyakan daripada makanan tambahan penambah daya tahan tubuh,
 khususnya untuk kanak kanak diperbuat daripada vitamin C.
Sebab tu shaklee pon ada CHEWABLE VITAMIN C untuk kanak-kanak.
ha! bukan orang dewasa je perlukan vitamin c ni tau.

2. ANTIOKSIDAN

Vitamin C juga bertindak sebagai bahan antioksidan didalam tubuh yang berfungsi untuk melawan dan melindungi sel-sel tubuh dari kerosakan oleh radikal bebas yang menyebabkan penyakit-penyakit kronik seperti darah tinggi, sakit jantung, stroke, barah dan sebagainya.
Radikal bebas ini terhasil secara semulajadi didalam tubuh kerana proses-proses biokimia didalam badan dan juga disebabkan oleh faktor luaran seperti pencemaran ( air, udara , makanan), stress, toxin, pancaran sinar ultra ungu ( UV light ) dari matahari dan sebagainya.

KENAPA PENTINGNYA MENINGKATKAN IMUNISASI BADAN?

Sebab yang utama adalah untuk elakkan diri daripada sebarang penyakit. 
Kalau imun tak kuat ,sangatlah mudah untuk dijangkiti penyakit.

Nauzubillahiminzalik.
Moga Allah pelihara kita daripada penyakit2 yang berbahaya.

contoh bagaimana sistem imun bertindak.

situasi : " tangan kita luka kena pisau"

masa tangan luka, kulit akan terbuka.
masa nilah segala bateria dan virus akan masuk ke dalam tubuh melalui kulit yang terbuka.
Sistem imun badan kita secara langsung akan merespon dan menghalang virus tadi sambil berusaha menyembuhkan luka dengan sendiri.Kadang kadang kuman yang banyak dan sistem imun kita yang kurang kuat untuk melawan kuman menyebabkan kuman tersebut berjaya juga masuk. maka, terjadilah infeksi kat luka tu. 

sebab tulah kita kena tingkatkan tahap sistem imun badan supaya badan kita kuat melawan serangan virus dan kuman yang bebas kat luar sana.

PENGALAMAN SENDIRI DENGAN VITAMIN TINGKATKAN IMUNISASI BADAN.

Alhamdulillah sejak saya amalkan vitamin C terasa imun badan meningkat. Hihi.
Kalau dulu sejuk sikit je dah selsema teruk sampai tenyeh2 hidung.
sampai kawan-kawan pon kenal.
semua orang cakap saya ada resdung tapi saya menafikan.
sekarang ni sejuk pon tak bersin teruk2 dah.
Bila tekak rasa lain macam, cepat2 patah2 kan vitamin C dan makan highdose punya!
alhamdulillah cepat je ok. 
takde lah sampai seminggu baru nak ok.

asbab makan vitamin, Allah bagi kesembuhan.
Alhamdulillah :)

haa, nak tahu kenapa korang kena pilih vitamin C ni, klik sini.

Bagi korang yang selalu sangat demam, selsema , batuk tu, amalkan vitamin C shaklee ni ha,
murah je tahan berbulan-bulan. sebotol ada 180 biji pulak tu.

macam mana nak dapatkan? 
mudah sahaja. 




Post a Comment