Wednesday, July 27, 2016

Perlu Ke Supplemen Antioksidan?

Assalamualaikum,

Selamat bersantai-santai dirumah diwaktu orang sedap tidur.hehe
baru je lepas makan. lewat betul makan tengahari kan. 
Mata mengantuk tapi cam tak elok pulak rasanya lepas makan terus tidur.
bagi peluang perut menjalankan proses pencernaan dengan
 baik sambil tu boleh la update blog. ahaks!

ok, topik harini nak cite pasal ANTIOKSIDAN.



PERLU KE SUPPLEMEN ANTIOKSIDAN?

Firstly, kena kenal dulu apa itu antioksidan.

Antioksidan ni antara istilah kesihatan yang seringkali kita dengar 
berkait rapat dengan produk kesihatan.
Mungkin ada di antara kita yang pernah terserempak dengan " antioksidan"
ketika mencari-cari produk kesihatan atau produk kecantikan di pasaraya.
Terngiang-ngiang kat telinga duk dengar orang cakap antioksidan 
ni banyak manfaatnya untuk tubuh. 
Bagi mereka yang selalu mengikuti produk kesihatan mungkin 
serba sedikit tahu mengenai antioksidan ni. 

cuma persoalannya sejauh mana 
kepentingan antioksidan untuk tubuh kita?



ANTIOKSIDAN 

merupakan sekumpulan bahan yang dihasilkan oleh badan dan juga secara alaminya, terdapat pada kebanyakkan makanan, terutamanya buah-buahan dan sayur-sayuran seperti lobak, tomato,bayam , brokoli, kentang, dan sayur-sayuran hijau adalah sumber yang kaya dengan antioksidan.

Antioksidan sama pentingnya dengan vitamin dan mineral. 
Beta karotin, vitamin A,C,E, asic lipoik,koenzim Q10 dan
 selenium merupakan antara contoh antioksidan.

Antioksidan merupakan elemen yang diperlukan oleh badan untuk menghalang dan
 melindungi sel-sel badan daripada kerosakan oksidatif oleh radikal bebas
 yang lama -kelamaan akan mengakibatkan masalah penuaan seperti katarak, artritis, penyakit Alzheimer's dan juga pelbagai penyakit lain.





RADIKAL BEBAS

adalah atom atau sekumpulan atom yang sekurang-kurangnya
 mengandungi satu elektron.
Biasanya ia terhasil daripada pencemaran.
Alkohol dan dadah juga merupkan  penyumbang radikal bebas pada badan dan 
radikal bebas juga terdapat dalam bahan kimia yang ditambah ke dalam makanan
seperti bahan pengawet, bahan pewarna tambahan dan  sisa racun serangga.



KEPENTINGAN VITAMIN ANTIOKSIDAN


 

Beta karotin - merupakan molekul yang berubah menjadi Vitamin A ( larut lemak) apabila diproses dalam badan, dan ia juga antioksidan yang bermanfaat untuk penglihatan dan kanser.


VITAMIN E - Vitamin larut lemak dan penting dalam pembentukan sel darah merah.
Kekurangan Vitamin E ini boleh mengakibatkan anemia iaitu penyakit  kemusnahan sel darah merah yang banyak.








Simptoms Kekurangan Vitamin E :

- rabun malam
- kulit kering
- mudah terkena jangkitan



VITAMIN C - Vitamin larut air yang berupaya meningkat sistem pertahanan badan.
Vitamin C atau nama lainnya asid askorbik adalah antara vitamin yang diperlukan untuk perkembangan sel badan dan membantu penyerapan zat besi dalam badan.






Simptoms Kekurangan Vitamin C :

- Kulit lebam
- gusi sering berdarah 
- luka lambat sembuh
- mudah kena jangkitan




Agak-agak perlu ke supplemen antioksidan ni? 

PERLU LAH  untuk melindungi diri kita daripada radikal bebas.

Ibarat Rumah.
Hari-hari rumah kita berdebu dan berpasir.
sebab apa?
sebab radikal bebas ni la.
kita tak nampak pon sebab radikal bebas ni tersebar melalui angin.
That's way rumah kita selalu berpasir dan banyak habuk.
tah mana datang habuk pon tak tahu.
nak-nak kalau rumah depan jalan raya,
kompem cepat sangat berhabuk!
hehe sebab rumah den tepi jalan yo.
memang cepat betul berpasir.

kalau nak makan buah pon dah tak berapa nak yakin sebab kita tak 
tahu buah tu petik dari mana kalau kita beli kat pasaraya.
melainkan rumah kita ada pokok sendiri , agak-agak nak makan je terus petik dari pokok.
haa, kalau camtu memang syok sangat! 

sebab tulah, supplemen antioksidan ni penting! 

mujur shaklee pon ada vitamin A,C,E iaitu vitamin antioksidan yang
 selamat dan semulajadi untuk dimakan.

Vitamin C
 Vitamin E

Beta Carotene










Post a Comment