Wednesday, July 20, 2016

7 KRITERIA PENTING MEMASTIKAN SOYA ANDA SELAMAT.

Assalamualaikum. 


harini nak cakap pasal pentingnya pastikan makanan yang kita nak makan tu sihat dan selamat dari bahan2 kimia yang membahayakan kesihatan.

Susah dah sekarang ni nak cari makanan yang selamat dan sihat.
sebab tu, setiap pemakanan yang kita ambil pastikan bebetul sihat dan selamat.

macam baru-baru ni pasal kes KKM.
banyak dah orang jual ubat atau produk takde lulusan KKM.
so kena hati2 ye sebab takde lulusan mana-mana pihak yang membuktikan produk tu berkesan dan selamat lagi bahaya sebab tak tahu apa kandungan dalam tu.

boleh baca kat sini untuk tahu selanjutnya. 

jadi, pagi ni nak share sikit pasal SOYA sebab ramai duk takut nak minum soya sebab risiko kanser lah tak bagus lah. hehe.
sebelum nak cakap soya itu tak bagus kena buat checklist dulu ye.
kena kaji dulu baru boleh cakap bagus ke tak.
nanti orang tanya bukti mana, dah terdiam seribu bahasa.hehe

ok, 

Masa nak memilih Soya, pastikan anda ada 7 checklist ini untuk memastikan Soya yang anda minum adalah SELAMAT.

 7 KRITERIA PENTING MEMASTIKAN SOYA ANDA SELAMAT DARI BAHAN KIMIA. 
.

#1 Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik.

KACANG SOYA TIDAK ORGANIK menggunakan baja kimia dan racun pestisid akan membuatkan khasiat soya menjadi rendah dan mempunyai kandungan nitrat yang tinggi yang mana boleh membawa kepada risiko KANSER!

#2 Kacang soya mestilah NON GMO (tidak dihasilkan secara genetik)

KACANG SOYA GMO lebih murah untuk dihasilkan tetapi ia berisiko kepada kesihatan pengguna keran ia menghasilkan TOKSIN dalam badan.

#3 Protein soya mesti mengandungi 9 asid amino perlu.

9 ASID AMINO PERLU ini sangat diperlukan oleh badan untuk menghasilkan hormon, antibodi, dan enzim. Kalau salah satu asid amino ni tak cukup, sistem imun badan akan terganggu 30% dan fungsi badan kemungkinan akan terganggu atau terhenti.

#4 Proses pembuatan soya isolate, soyfalkes mesti dibersihkan dengan air bukan ALKOHOL.

ISOFLAVONE dapat mengurangkan risiko kanser payudara, kanser rahim dan kanser prostate.
Isoflavones bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan jisim tulang.

#5 Bahan anti -tirod mesti disingkirkan

SOYA YANG MENTAH mengandungi bahan " anti-growth" dan "anti-tyrosine.Kedua dua bahan ini menganggu fungsi tubuh dan meningkatkan risiko kanser.

#6 Proses pembuatan SOY PROTEIN sebaiknya tanpa pemanasan

Asid amino sangat sensitif dengan suhu panas.Ada kajian menyatakan protein yang dimasak terlalu lama boleh merosakkan 50% asid amino.Kekurangan asid amino dalam badan merenjatkan hormon, tisu badan serta mengganggu kesihatan.

#7 Protein soya mesti ditambah dengan unsur kalsium.

Kajian melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang.Oleh itu,unsur kalsium yang mencukupi mesti ditambah dalam soy protein untuk meneutralkan serbuk soya itu. 


Oleh itu, pilihlah soya yang menepati 7 kriteria penting ni untuk
 memastikan soya anda selamat!
Semestinya ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)





Post a Comment