Monday, March 7, 2016

Mengapa minuman 3 in 1 bahaya?

selalu tak minum minuman 3 in 1?

selalu kan nak2 yang paling famous dan sedap ialah nescafe 3 in 1! hehe
sekarang pon dah pelbagai perisa dah.

TAHUKAH ANDA ?
MINUMAN 3 IN 1 MENGANDUNGI GULA YANG BELEBIHAN.

Minuman 3 in 1 boleh mendatangkan bahaya kerana ramai tidak menyedari kandungan gula yang berlebihan selain digembar-gemburkan sebagai minuman menambah tenaga.

Sebab apa kita tak sedar?
sebab rasa minuman 3 in 1 biasanya rasa pahit kopi. 


Pensyarah Program Dietetik,Pusat Pengajian Sains Kesihatan , 
Universiti Sains Malaysia(USM), Prof Madya Shariza Abd. Razak berkata :

 "walaupun ada minuman itu dikatakan mengandungi tongkat ali atau 
ginseng untuk menambah tenaga namun kandunganya amat sedikit."

" Ia tidak memberi sebarang kesan dalam penjagaan kesihatan 
sebaliknya ia mengandungi gula yang banyak iaitu lebih daripada tiga sudu teh."

" Namun ramai yang tidak menyedarinya kerana
 ditenggelamkan oleh rasa pahit kopi tersebut"


Menurutnya lagi, 
selain kandungan gula yang tinggi , kebanyakkan minuman 3 in 1 yang dijual di pasaran juga menggunakan krimer susu bukan tenusu iaitu yang dihasilkan daripada minyak kelapa sawit.

" Krimer tersebut merupakan sejenis lemak tepu yang boleh membahayakan kesihatan kerana ia boleh menyumbatkan saluran arteri darah dan seterusnya menyebabkan penyakit koronari jantung dan angin ahmar."

Gaya hidup masyarakat sekarang dengan jadual kerja yang padat menyebabkan minuman 3 in 1 menjadi pilihan utama yang mudah dan cepat , 
namun kesannya kesihatan mudah terjejas.


JOM TENGOK APA YANG TERKANDUNG DALAM MINUMAN 3 IN 1 



  • Mengandungi lebih tiga sudu teh gula dalam setiap pek.(cuba bayangkan sehari 3 kali minum, darab laa sendiri berapa banyak gula yang di ambil)
  • Gula yang berlebihan bertujuan untuk mengurangkan rasa pahit dalam minuman tersebut.
  • Krimer yang digunakan adalah sejenis lemak tepu yang boleh membahayakan kesihatan
  • Mengandungi kafein yang menyebabkan rasa berdebar ( palpitas) dan menyukar tidur malam.( haaa tu yang boleh stay up lama2 tu tanpa rasa mengantuk!)
  • Setiap pek mengandungi hingga 200 kalori bersamaan dua keping roti atau sepinggan nasi
  • jika ambil tiga peket sehari , bersamaan 600 kalori  dan turut menyumbang kepada berat badan berlebihan
  • kandungan untuk meningkatkan tenaga seperti ginseng dan tongkat ali sangatlah sedikit kerana mahal dan sukar untuk diperoleh.
sumber : Program Dietetik,Pusat Pengajian Sains Kesihatan , 
Universiti Sains Malaysia(USM)


Agak-agak apa perasaan korang lepas tahu pasal minuman 3 in 1 ni?

dulu saya pon minat sangat nescafe 3 in 1 
rasa yang sedap
pasti nak lagi
kadang sehari ambil 2 3 kali.
dulu laa masa zaman belajar yang memerlukan stay up tuu. hehe
tapi sekarang dah tak minum dah sebab tahu apa kandungan
 yang terdapat dalam minuman 3 in1 
lagipon kesihatan lebih penting.
saya nak sihat dalam tempoh hayat yang lama.
jadi, kena lah jaga pemakanan.

apa alternatif lain untuk menggantikan minuman 3 in 1 ni?

Nak tambah tenaga?
Nak stay up malam?
Nak minuman yang beri manfaat pada tubuh?
Nak dapat kesan yang baik dari pemakanan tersebut?
minuman apa yang terbaikk ?

MESTILAH ESP SHAKLEE ! :)

ENERGIZING PROTEIN SOY ( ESP)
MINUMAN TENAGA YANG BERKHASIAT

ESP mempunyai GLISEMIK INDEX yang rendah yang 
mana melambatkan rasa lapar kerana tenaga
 dilepaskan secara perlahan-lahan.
Jadi badan lebih bertenaga dan kenyang lebih lama.

Esp tiada KOLESTROL. minum banyak kali pon takpe.
Tapi setiap benda ada had dia ye. kalo berlebihan pon takboleh gak.
Haa, ni nak tahu kena beli baru saya consult cara makan.hihi

Esp rendah lemak
Esp tiada kafein 
Esp ialah makanan tambahan protein berasaskan kacang soya yang terbaikk!

Tukarlah minuman 3 in 1 anda dengan ESP.
Sekali rasa, pasti nak lagi! 


hihly recommended :
* Student
* Ibu menyusu anak
* ibu hamil
* Pesakit diabetes
* gastrik


Berminat untuk ORDER?
HUBUNGI TERUS 0145010786 

PENGEDAR SHAKLEE SEREMBAN



Post a Comment