Thursday, February 18, 2016

Apa Itu Keputihan?

Assalamualaikum selamat pagi uolss.
dah sarapan ke belum? 
dah nak tengahari da oii ngape tak sarapan lagi. hihi.


ok, harini nak citer pasal 


KEPUTIHAN

keputihan dengan perempuan tak dapat dipisahkan!




sebut pasal KEPUTIHAN muka masing masing
mesti cam ni kann. 
hehe 

Perempuan kena amik serius mengenai keputihan ni
sebab ada yang normal dan  ada yang tak normal.
haaaa. so, first sekali kena tahu..


APA ITU KEPUTIHAN?

Keputihan adalah cecair lebihan yang keluar dari vagina perempuan.
Kebiasaannya bermula dari umur remaja hingga dewasa.


BAGAIMANA TERJADINYA KEPUTIHAN INI?


Keputihan berlaku kerana bahagian alat sulit ( vagina) wanita amat sensitif pada perubahan persekitaran terutama keasidan dan kealkalian. 
Sebab tu, setiap perubahan sama ada disebabkan jangkitan kuman seperti 
bakteria, virus dan kulat, penggunaan produk pembersih atau persekitaran akan menyebabkan ketidakselesaan , gatal atau 
mengeluarkan keputihan yang tidak normal serta berbau.


TAHUKAH ANDA ?
LELEHAN CECAIR YANG KELUAR DARI FARAJ WANITA 
BERUBAH MENGIKUT PERUBAHAN HORMON, PENYAKIT DALAMAN,
PERUBAHAN MENTAL


ok, jom check kita yang normal ke tak.
kalau tak normal kena cepat pi klinik untuk checkup
sama ada serius atau tak.
JANGAN PANDANG RINGAN ye kaum hawa sekalian.


CIRI KEPUTIHAN NORMAL
  • keluar cecair dalam kuantiti sedikit. bergantung pada aktiviti seharian.biasanya kalau lasak dan banyak bergerak akan keluar lebih sikit. tapi takde la sampai basah seluar dalam uolsss tau. 
  • warna cecair tu jernih / putih
  • tidak berbau
  • tidak menimbulkan rasa gatal
  • cecair bersifat cair


CIRI KEPUTIHAN TAK NORMAL
  • keluar cecair dalam kuantiti yang banyak sampai kerap tukar pantyliner
  • warna cecair kuning kecoklatan hingga kehijauan
  • berbau busuk 
  • menimbulkan rasa gatal-gatal
  • cecair bersifat kenyal





ok, memasing dah check kan.
sekarang nak bagi tips penjagaan agar terhindar dari
KEPUTIHAN yang boleh membawa penyakit serius.


TIPS MENGATASI KEPUTIHAN

  1. Cara membilas bahagian faraj setelah membuang air besar atau kecil ialah dengan membilas dari depan ke belakang. angkat tangan dan ulang dari depan ke belakang.( yang ni memang saya amalkan sebab selama ni taktahu.bila dah kena jangkitan kuman terus amalkan sampai sekarang.hihi)
  2. Pastikan seluar dalam kita sentiasa kering sebab bakteria sangat cepat bertindak kalau seluar dalam kita lembap.Kalu dah basah sangat tukar je baru 
  3. Pastikan toilet yang digunakan bersih. (bab ni paling menyampah kalau guna toilet awam sebab kalau kotor memang saya takkan masuk)
  4. Jangn guna produk pembersih vagina tu sebab kita tak tahu bahan kimia apa dalam tu. kalau nak pakai jugak gi rebus sirih haa cebok dengan air sirih lagi selamat.

Jangan sesekali pandang remeh soal kebersihan luaran dan dalaman kita.
silap pandang boleh jadi masalah besar dalam kehidupan kita.



Sekiranya anda ada masalah keputihan segeralah berjumpa dengan doktor
 atau anda juga boleh hubungi saya terus di talian 0145010786
untuk konsultasi masalah keputihan dengan vitamin Shaklee.







Post a Comment