Sunday, February 21, 2016

Diabetes Kembali Normal

Hai apa khabar warga blog sekalian :)
Assalamualaikum. Moga hari ini lebih baik daripada semalam.

Mulakan hidup anda dengan senyuman dan sentiasa berfikiran positif.yeahhh! Hehe.semangattt!!

Penyakit yang paling kronik agak2 korang apa?
Haaa cepat fikir bagi otak berfungsi sikit.hihihi

Biasa tak dengar ' penyakit 3 serangkai'
Iaitu diabetes, darah tinggi dan kencing manis.

Rata2 rakyat Malaysia ni memang biasa dah dengan penyakit 3 serangkai ni. Lagi sadis baru umur 20-an dah ada penyakit serius ni.

Haaa serius ke penyakit ni?

YES sangat serius.. nak katakan tahap keseriusan penyakit ni sampai tahap kalo terkena penyakit ni RISIKO BESAR boleh berakhir dengan kematian.


Nauzubillahiminzalik.
Moga kita tergolong dalam golongan orang yang menjaga kesihatan sebab Allah suruh kita sayang diri sendiri dulu baru sayang orang lain.so, kena jaga kesihatan diri dulu dengan mengamalkan gaya hidup sihat! 



Ok.untuk entry kali ni jom berkenalan dan kenali peribadi Diabetes ni.
Haa, kenape kena kenal pulak kan! ehh, mestilah kena kenal supaya kita dapat mengelakkan diri daripada terkena DIABETES ni. Sayang diri kann? 
 (Yang lagi 2 serangkai saya akan terangkan pada next entry insyallah)



Secara ringkasnya,
DIABETES ialah gangguan pada kefungsian badan untuk menggunakan gula , atau glukosa iaitu bahan bakar asas badan. Pendek kata, diabetes ni terjadi apabila bacaan gula dalam darah meningkat melebihi tahap normal.


Ok, tengok sini dan check diri kita.
* tengok Bacaan Glukosa tu ye






Diabetes terbahagi kepada DUA:

Jenis 1 : Diabetes juvana
Jenis 2 : Diabetes permulaaan dewasa


Diabetes jenis 1 ni terjadi semasa kanak-kanak atau bayi.
ia juga dikenali sebagai melitus bergantung insulin( IDDM) kerana seseorang yang bergantung pada insukin terpaksa mengambil suntikan insulin setiap hari untuk terus hidup.

Diabetes jenis 2 pula paling kerap berlaku pada pertengahan unur.
Ia juga dikenali sebagai diabetes tidak bergantung insulin( INDDM) kerana jenis ni bukan kerana ketidakupayaan badan untuk menggunanya secara berkesan.
Banyak yang boleh dilakukan dengan mengamalkan gaya hidup sihat untuk mengubah perjalanan jenis 2 ini.


Kira- kira 90% penghidap diabetes menghidap jenis 2 ini.

Diabetes jenis 2 ni paling biasa dijumpai.
Jenis 2 ni seringkali tidak mempunyai simptoms yang biasa seperti jenis 1 seperti :

  • kerap membuang air kecil
  • sering kehausan
  • sering penat
  • luka semakin teruk
  • sering lapar
  • berat badan susut mendadak

Diabetes jenis 2 ini paling kerap dijumpai semasa 
melakukan ujian air kencing atau darah.
kebiasaannya pesakit mempunyai berat badan yang berlebihan dan lingkungan pertengahan umur dan tidak aktif.




Tindakan yang biasa diambil untuk diabetes jenis 2 ini ialah 

- mengurangkan berat badan
- mengubah diet
- mengamalkan senaman
- mengambil pengubatan anti diabetes secara oral



ok, dah kenalkan siapa tu DIABETES? 
jadi , apa next action kita?

sama-samalah kita berusaha menghindari penyakit ni 
dengan mengamalkan gaya hidup sihat dengan cara 
jaga pemakanan, jaga kesihatan, banyakkan bersenam.
tak lupa juga berdoa moga ALLAH 
hindarkan kita daripada penyakit berbahaya.

JADILAH ORANG YANG AKTIF.
sebab orang aktif jarang kena sakit.
tapi kalau kena sakit juga anggaplah itu kifarah dosa
dari ALLAH setelah kita berusaha 
menjaga diri.

kepada sesiapa yang inginkan kesihatan optimum 
 boleh amalkan VITAMIN SHAKLEE.
boleh juga hadiahkan kepada mak ayah 
adik beradik, pak sedara mak sedara yang 
ada penyakit kronik.


Jom tengok bagaimana 
VITAMIN SHAKLEE boleh membantu 
pesakit DIABETES.

VIVIX TONIK AJAIB UNTUK PENYAKIT KRONIK.





SEKIRANYA BERMINAT BOLEH HUBUNGI TERUS
DI TALIAN 0145010786 UNTUK SEBARANG
PERTANYAAN ATAU ORDER.

instagram: shakleebydieyla



Post a Comment